Jak jsem si vyzkoušel elektrokolo pro dojíždění do práce, aneb potřebují elektrokola čipovat a zrychlovat?

Přidáno: 18.01.2023 12:00:00 Počet shlédnutí: 1110

18 Leden 2023

Elektrokola jsou fenomén posledních let, žádná z kategorií kol neprochází rychlejším vývojem. Počty prodaných elektrokol stoupají a cyklisté s dopomocí se objevují v místech, kam by se ztěží vydali "za své". Zatímco s postupně rostoucí výkonností tradičních cyklistů přibývají zkušenosti a technické dovednosti ovládání kola, elektrocyklisté disponují slušným výkonem okamžitě. Ale co ovládání elektrokol? Pokud se k tomu připočte nelegální zrychlování elektrokol, přináší to do cyklistického prostoru nové problémy.

Jak jsem si vyzkoušel elektrokolo pro dojíždění do práce, aneb potřebují elektrokola čipovat a zrychlovat?

Příchod elektrokol přinesl do cyklistiky nový byznys, "chci to kolo, na kterým nemusím šlapat, na kterým se nenadřu". S masovým rozšířením elektrokol se mění "staré" časy, proto ne všichni výkonnostní cyklisti přijímají elektrokola s nadšením. Ani já ne. Platná evropská legislativa mluví zcela jasně, elektrokola by měla jet s dopomocí maximálně 25 km/ hod., aby si zachovala statut jízdních kol. Realita je ale jiná..

Pro začátek přikládám link výrobce elektromotorů Bosch, stanovisko k úpravám elektrokol, náhled na rizika i právní otázky: https://www.bosch-ebike.com/cz/tuning-ebike

Mluví se o tom, že až 70% elektrokol je už při prodeji nebo dodatečně vybaveno čipem, který odstraňuje rychlostní omezení 25 km/hod. Abychom si to vyjasnili: u nás, v ŠELA SPORTU, čipování jednoznačně odmítáme, ale realitu trhu je taková, že nabídky zrychlení kol až do 50 až 55 km/hod jsou zcela běžné. Elektrocyklistická lobby se snaží vnutit názor, že elektrokola je nutno čipovat z důvodu bezpečnosti, protože když se pohybují v běžném provozu, je rychlost 25 km/hod nebezpečná a možnost zrychlení by umožnilo "bezpečnější" řešení problémů v provozu. 

V prosinci 2022 zveřejnil cyklistický server MTBS.cz článek Jakuba Ditricha, který způsobil poprask a živou diskusi. Na původní text navázal doplňující článek, který zboural běžný diskusní rozsah. Autor článku obhajuje nelegální provoz čipovaných elektrokol po pozemních komunikacích nutností zajistit si bezpečnou jízdu v silničním provozu. Link na článek a diskusi zde:

https://mtbs.cz/clanek/jakub-ditrich-jsem-naprostym-nepritelem-prodeje-cipu/kategorie/servis#.Y8fw23bMKUk

Diskuse pod článkem je hodně výživná, ale troufnu si tvrdit, že všeobecným názorem cyklistické komunity je toto: pokud se elektrokolo využívá podle platné evropské legislativy bez čipování, většina "tradičních" cyklistů s elektrokoly nemá problém. Pro drtivou část uživatelů elektrokol je rychlost 25 km/hod hraniční, nikdy sami na kole nejezdili rychleji. S ohledem na velké zrychlení elektrokol, vyšší hmotnost samotných kol a často také jezdců, není třeba lobovat pro zrychlení. Běžným výkonnostním cyklistům zůstane prostor pro srovnatelnou nebo rychlejší jízdu a na všech cyklostezkách a místech s vyším cyklo-provozem zůstane bezpečno.

e

Abych vyvrátil tvrzení Jakuba Ditricha, rozhodl jsem se využít tento týden pro dojíždění do práce na elektrokole mýho 80-letého taťky. Tento týden jsem na Chvalčově u Bystřice pod Hostýnem, který leží o 210 metrů výše než Přerov. Od chaty je to k obchodu 24 km, podmínky byly vstřícné, v pondělí a úterý ráno 0-1, odpoledne 3,5-5 stupňů, dnes hrozili náledím a sněhem, takže dělám administrativu na chatě + tenhle test. 

V obchodě otvíráme v 9, ale chtěl jsem tam být v 8, ale klasika, vyjel jsem až 7:25 za pološera, Bystřička krásně hučí a zpod Svatého Hostýna jedu na Hanou. Na tachometru mi svítí dojezd 121 km, Chvalčovem jedu jak načipovanej, pořád 34-36 km/hod, v Bystřici pod Hostýnem rušné pondělní ráno, tady se vyplatí moje doplňující světla Cateye na dobíjení. V provozu jsem tady nejzranitelnější, u Lidlu je husto, přední světlo má 800 lm a jedu na blikací režim, mířím do země. Zadek jede na 300 lm a nikdo za mnou mě nepřehlídne. Když jezdím v létě na silničce po rušných cestách, svítím úplně stejně, i když je 35 ve stínu... Rychlovem a Křtomilem valím furt 26-28 km/hod, dojezd hlásí pořád 121 km. Odbočuju na asfaltovou "Hitlerovku", 3 km pojedu po nedokončené silnice z protektorátu, slušnej fekálkros, zpátky pojedu po hlavní :-) Z Dřevohostic mě čeká nejnebezpečnější úsek do Domaželic, stará a kroutící se cesta s katastrofálním povrchem, tady to není nikdy pěkný. Na začátku Domaželic se ode mně odpojí obchvat a až do Přerova jedu "po staré" a po cyklostezkách. Na rovinkách a vlnkách jsem rád za dopomoc motoru, jedu na režim ECO, vlnky u Želátovic přejedu jedna báseň. Tohle kolo je totiž slušná činka, Jakub Ditrich by napsal koule u nohy. Je to poctivá ludra, se všema blatníkama, nosičem, stojanem to má 24 kg, na nosiči brašna s nářadím, duší, zámkem ABUS, další 1,5 kg nahoru. Jet s tímhle kolem bez dopomoci je peklo, myslím tím jet z 0 do 25 je peklo, ale protože to za mně udělá motor, já jen "přikrmuju" na té 25-26. Závěrečný sjezd od hvězdárny po cyklostezkách a už jsem u obchodu, Přerov je taková Kodaň. Spousta lidí si myslí o nás divný věci, ale třeba cykloobslužnost v Přerově a v Olmiku, to se nedá srovnat, my lepší :- )

Sprcha, přijel jsem upocenej jaxviňa a šup za pult. Kombinace stání, klečení, sezení minimálně, odpoledne budu za motor moc rád. Máme práce až nad hlavu, ale s klukama se domlouvám, že chci dojet "za světla". Odpolední únava, vítr "do držky", pořád do kopce, na zádech 4 kg batoh a jsem fakt mrtvej. Na to ECO se plácám hodinu a něco na chatu, na Chvalčově dávám NORMAL. Dal jsem to, nová zkušenost, zatápím kamna, sprcha, lehám k telce a na dvě hodiny se ztrácím :-). Zadarmo? Vůbec...

Jak na tom bylo kolo? Převážně ECO režim, za dva dny najeto 108 km (včetně svícení předek a zadek), v režimu ECO mi to hlásilo dojezd ještě 39 km.

Kruté přiznání, od září řeším zdravotní problémy, na kole jsem seděl naposledy 10. září 2022 na cyklokrosu v Rohově. Chvíli předtím jsem si dal Košice na silničce (17,5 kg včetně flašek s pitím) a zpátky vlakem. Mám 93 kg a to je o 9 kg navíc, po 4 měsících nicdělání fakt očistec. Kdepak, musím si opravit názor na elektrokolový ježdění. Je to kolo s dopomocí, ale šlapat musíš. Lidem na elektrokolech není třeba závidět ani je nemít rád. Je to soft cyklistika a když si řádně naložíš, tak se můžeš krásně popravit. Je 24 km vzdálenost na dojíždění v pohodě? No, už mi to přišlo dlouhý, ale záleží na ročním období. Když si představím, jak mi jede moje Giant Defy Advanced Pro 1, váha 8 kg s karbonovýma výpletama, radost z cyklistiky!

eTenhle Giant je skvělej parťák na příměstský denodenní ježdění, nosič umožní pořešit i boční brašny a nakoupit po cestě. Pokud nemusíš řešit rodinný věci jako kroužky, tréninky dětí, tak prosím, tohle je varianta mobility. Osobně bych dal přednost sprortovněji laděnýmu kousku, taková Merida eSilex +  váží 14,5 kg a stojí 76.990 Kč. https://www.merida-bikes.com/cs-cz/bike/2811/esilex-400

Za ty prachy ale už koupíš slušnej benzínovej skútr renomovaných značek.

V aktuální nabídce našeho obchodu je testovanému Giantu nejvíce podobný Explore E+ 3: 
http://eshop.selasport.cz/p/1754/giant-explore-e-3-gts-2020

Bez blatníků, světel, nosiče a stojanu jsou to pak Explore E+ 4:
http://eshop.selasport.cz/p/1756/giant-explore-e-4-2020

http://eshop.selasport.cz/p/1758/giant-roam-e-sta-2021

Celkový dojem? Bylo to výborný, bezva zpestření, ve čtvrtek jedu zase! Chtěl bych to takhle napořád? Asi ne, ale když pro to budou podmínky, tak proč ne. Jako se nikdo nepozastaví nad druhým autem, tak tohle je určitý řešení mobility.

Ozval se mi Oťas Kaděrka, OTOSPORT je dlouholetý prodejce značky TREK v Olomouci, že prý najezdil v poslední době 5.000 km na e-biku při jízdách do práce. Od Svatého Kopečku do Olomouce to je skvělá vzdálenost, to by se mi líbilo.

A teď k čipování: jestli to má být kolo s dopomocí, omezení na 25 km/hod je v pořádku. Jede to fakt dobře a pokud chci jet rychleji, tak přece existuje možnost provozu elektrokol s rychlostí do 45 km/hod s jasnou legislativou do silničního provozu. Co rozhodlo o bezpečné jízdě na neočipovaném elektrokole? Aktivní bezpečnost, doplňující světla, reflexní oblečení, přilba, rychlost s tím nemá nic společného. A nejvíc bezpečnosti dá zvolená trasa, pokud to jde, jezdím po bočních cestách, stezkách, bočními ulicemi, tohle je o zkušenostech, znalosti území a dopravní infrastruktuře. Je to absurdní, lidi dají do elektrokola desítky tisíc, ale pořídit si slušnou přilbu (od 1.500 Kč), kvalitní dobíjecí světla (800 + 800, 1000 + 1000, 1700 + 1200 Kč) a slušnej zámek (2.000 Kč) už je problém.

Slibuju, už nebudu nad elektrokolama ohrnovat nos, rozčilovat mě budou jenom lidi, kteří se neumí na kole chovat a je jedno, jestli jezdí na tradičním nebo elektrokole. Ale když ty lidi na šalinách podělávám na kole, přiznávám, dělá mi to radost, že to tam ještě je. Ale stejně je fajn, když se člověk chce projet na kole, každý si vybere podle sebe. A když si mladí lidi kupujou elektrokola? Každý má možnost volby, jen mi to přijde škoda...

Ale jo, počítám s tím, že si ze mně budou kolegové, obchodníci, dělat prdel, že jsem "objevil Ameriku". Je fajn si věci osahat a udělat si vlastní úsudek. 

Tak ať vám to všem jezdí a sobě si přeju dostat na váhu :-)

Mějte se fajn

Aleš Procházka / ŠELA SPORT

Technické informace:

K testování jsem použil taťkův Giant Explore E+ 2 STA, model 2020
https://www.giant-bicycles.com/cz/explore-eplus-2-sta-2020

STA "dámský" rám je fajn, na křižovatkách je místo pro rozkrok, GTS označuje pánský rám s rovnou horní rámovou trubkou.

Sériový model jsem doplnil o:

  • nosičovou brašnu Sport Arsenal 505
  • jednostranné SPD pedály - jezdil jsem ale bez nacvaknutí, kolo mi ve vel. S bylo malý a krátký a po nacvaknutí pedálů jsem byl celej dokroucenej
  • dobíjecí duralové přední světlo Cateye AMPP 800 lm (1.690 Kč), nejprodávanější je plastové 400 lm za 799 Kč a 500 lm za 999 Kč. Největším bonusem těchle světel je držák, který se dá upevnit na řídítka, přední vidlici a DRŽÍ, není to na žádný gumový sráč...
  • dobíjecí zadní blikačku Cateye WIZ300 (999 Kč), hojně prodávaná verze je se 150 lm za 799 Kč, máme taky 450 lm za 1.199 Kč

Technická finta: originál blikačka se upevňuje pomocí držáku na silikonovou gumu. Těleso blikačky tvoří čtvereček a je shodný s legendárními blikačkami Cateye TD LD-135(155) http://www.cateye.cz/produkt/svetlo-zad-cat-tl-ld135/12039017/05015 

Držák těchto blikaček se dá koupit samostatně za 130 Kč: http://www.cateye.cz/produkt/drzak-cat-sp11-tl-ld-5342280-cerna/12061006/05045 Uchycení blikačky je tak možné i na zadních vidlicích na levé straně nebo u silnějších nosičů (viz. poslední tři obrázky galerie). Kdo vozí bikepackingové brašny, tak pro něj je tohle uchycení perfektní a viditelný.

Kdo by chtěl dát malý držák blikačky na sedlovku, stačí vyhodit šroubovací plátek a dvě plastové stahovací pásky to jistí...

eeeë

ee

ee

ee<p> </p><p> </p>

 

 

 

 

 

Předvolby soukromí
Soubory cookie používáme k vylepšení vaší návštěvy tohoto webu, k analýze jeho výkonu a ke shromažďování údajů o jeho používání. Můžeme k tomu použít nástroje a služby třetích stran a shromážděná data mohou být přenášena partnerům v EU, USA nebo jiných zemích. Kliknutím na „Přijmout všechny soubory cookie“ vyjadřujete svůj souhlas s tímto zpracováním. Níže můžete najít podrobné informace nebo upravit své preference.

Zásady ochrany soukromí

Ukázat podrobnosti
Naše webová stránka ukládá data na vašem zařízení (cookies a úložiště prohlížeče), aby bylo možné identifikovat vaši relaci a dosáhnout základní funkčnosti platformy, zážitku z prohlížení a zabezpečení.
Můžeme ukládat data na vašem zařízení (soubory cookie a úložiště prohlížeče), abychom mohli poskytovat doplňkové funkce, které zlepšují váš zážitek z prohlížení, ukládat některé vaše preference bez uživatelského účtu nebo bez přihlášení, používat skripty a/nebo zdroje třetích stran, widgety atd.

Přihlášení